Tibetansktbröd:



Förmiddagen i BAGERIET :)

två sorter bröd.  bilderna ovan ser du hur vi gjort degen tagit upp den på bakbord, jäst i en stor deg i 30 min, sen har vi delat upp degen i 600g / bitar och låtit de jäsa 10-15 min till....

      

 Sedan "slår" man degen i bakbordet,  börjar knåda upp späning och formar det till en limpa. du MÅSTE få upp spents i detta för att det ej ska flyta ut. Och även kunna klippa i det, sedan ser du två bilder med avbakat resultat, den plåt med fyra har fått lite för mcyket ånga på sig, var i mitten av ugnen medans det andra ensam var nästan läng´st upp då ångan försvunnit bort från det! blir en lite hårdare yta på det då! men GODKÄNDA båda!
 TVÅ GLADA tjejer :)


  den andra degen var ett väldigt kladdigt deg. först och främst satt vi en fördeg (tror jag det hette) dagen innan. så det fick svälla sen tillsatten man vatten och mjöl, körde det på låg fart i 30 min.
sen jäsa i 45 min i bunke.
SEN ta upp det med "skrapkort" i 6 brödformar! (fylla ca 2/3 av form sedan jäsa upp den igen ) Baka av på 180 grader ca:45-60 min

Glada ANNA på ännu en bild, alla är så glada och positiva i BAGERIET :)

 // Sara

Fler bilder på eftermiddag kommer & även när jag tar med recept hem ska det komma in :) annars blir det svårt OM någon skulle vilja baka!


En dag kvar i skolan denna veckan, sen helg :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0